Ozubnicová trať

Ozubnicová trať Tisovec - Zbojská

Ozubnicová železničná trať Tisovec - Pohronská Polhora vznikla v roku 1896 pre potreby rozvíjajúceho sa hutníckeho priemyslu a dnes je jediným miestom v Európe, na ktorom si je možné v plnosti vychutnať dávno zabudnutý zážitok jazdy ozubnicovým parným vlakom na železnici širokého rozchodu. Môžete obdivovať nevšedné pohľady z okien historického vláčika, ktorý prechádza krásnou prírodou Národného parku Muránska planina.

Technické parametre
Železnica prechádza cez náročný horský terén s celkovým prevýšením 314 m, preto je tu vybudovaných niekoľko unikátnych artefaktov. Tunel s celkovou dĺžkou 786 m, viacero 10 až 15 m dlhých zárezov do skál, niekoľko až 6 m vysokých násypov a oporných múrov, 8 menších mostov a dva až 36 m vysoké oblúkové viadukty známe ako viadukt Pod Dielom a Čertov most. Trať má od zastávky Tisovec-Bánovo na Zbojská stúpanie 48 promile a od Pohronskej Polhory na Zbojská až 52 promile, preto bola na tomto úseku vybudovaná ozubnica.


Múzeum ozubnicovej železnice
Zaujímavosti z histórie ozubnicovej železnice Tisovec - Zbojská - Pohronská Polhora sa môžete dozvedieť priamo na železničnej stanici Tisovec. Múzeum zubačky vedľa výpravnej budovy železničnej stanice Tisovec je prístupné v dňoch jázd parných vlakov od 8.00 do 17.00, vždy v čase pobytu parného vlaku v stanici.
V múzeu je na závesných paneloch textom i obrazom prezentovaná história ozubnicovej železnice i história jej záchrany. Samotná expozícia pozostáva z diorámy dopravnej kancelárie, kútika železničných tratí a stavieb s ukážkou železničného zvršku vrátane pôvodného ozubnicového zariadenia, základným náradím pre jeho meranie a údržbu, modelom výdrevy tunela počas stavby, kútika vozebných zariadení s rôznymi návestnými pomôckami a rušňovým rýchlomerom, zo železničných rovnošiat a z modelového koľajiska.