S pojmom „regionálny produkt“ alebo „regionálna značka“ sa už mnohí z vás určite stretli. Na Horehroní figuruje tento pojem pod názvom ,,Regionálny produkt Horehronie“, ktorý predstavuje istú značku kvality na označenie produktov a služieb so zaručeným pôvodom v regióne Horehronie a ich jedinečným vzťahom k samotnému regiónu.
Oblastná organizácia cestovného ruchu REGIÓN HOREHRONIE v tomto roku vyhlásila už v poradí šiestu výzvu k predkladaniu žiadostí na udelenie práv na používanie značky ,,Regionálny produkt Horehronie“, ktorá je udeľovaná poľnohospodárskym produktom, potravinárskym výrobkom, remeselným a iným spotrebným výrobkom s pôvodom v regióne Horehronie, ako aj ubytovacím, stravovacím a doplnkovým službám v cestovnom ruchu, ktoré sú poskytované v regióne Horehronie.
Cieľom značky je podporiť kvalitné regionálne produkty a služby, ktoré reprezentujú región Horehronie, tradície, ľudí, kultúrne a prírodné dedičstvo a tiež produkty a služby, ktoré dotvárajú zážitok návštevníka a prehlbujú jeho záujem o región. Regionálna značka je v prvom rade marketingový nástroj, ktorý sa zameriava na propagáciu regionálnych produktov a služieb, vrátane podpory ich predaja a sieťovania jednotlivých výrobcov v regióne. Neodmysliteľnou súčasťou jej poslania je nielen zvýšiť povedomie verejnosti o kvalitných lokálnych produktoch a službách na Horehroní či blízkom okolí, ale aj budovať vzťah k regiónu. Udelením práv na používanie značky tak producent/výrobca alebo poskytovateľ služieb získava marketingovú podporu, ktorú koordinuje OOCR REGIÓN HOREHRONIE.
Slávnostné odovzdávanie certifikátov novým držiteľom regionálnej značky REGIONÁLNY PRODUKT HOREHRONIE, v rámci ukončenej šiestej výzvy, sa konalo v priestoroch Sky Baru, v Double Red Cars Museum. Spestrením večera bola výstava s produktami a výrobkami, ktoré sú ocenené regionálnou značkou, ako aj spevácke vystúpenie Fsk Bacúšan. Naopak vyvrcholením bola módna prehliadka s názvom Kruhy II. z dielne značky FakeFolk vychádzajúca z ľudového umenia, pričom jej výsledné produkty pôsobia novodobo.
Tohtoročná výzva priniesla do radov regionálnych produktov a služieb 9 nových držiteľov s 11 novými výrobkami a produktami.
V rámci kategórie remeselných a spotrebných výrobkov boli ocenení:
- Marián Jagerčík, ktorý tvorí zvonce, zvončeky a pracky na opasky nesúc praktickú hodnotu i kultúrny význam;
- Dana Oravcová, ktorá vyrába zdravé prírodné vonné vosky a sviece zo sójového vosku, obohatené kvetmi z miestnych lúk a lesov;
- Šimon Schwarzbacher, mladý remeselník, ktorý premieňa drevo na zázraky vo forme drevených misiek, lopárov a drobných dekoračných predmetov, čím ani najmenší kúsok dreva nevyjde nazmar;
- Jaroslav Babic, ktorého ruky vedené tradíciou a láskou k remeslu, vytvárajú fujary a píšťalky rôznych dĺžok a ladení, ktoré v sebe nesú ozvenu pastierskeho života;
- Renata Štipáková, ktorá vdychuje život bábkam a maňuškám, ktorými v nás prebúdza detskú predstavivosť a pozýva do sveta fantázie;
- Viktória Smačková, ktorej ručne vyšívané obrázky v sebe nesú dušu minulosti vo forme farebných vzorov, inšpirovaných prírodou a ľudovými tradíciami;
- Peter Vais, ktorého všestrannosť sa prejavuje v širokom spektre výrobkov od lopárov, podnosov, bytových dekorácii až po nábytok, doplnené epoxidovou živicou;
- Katarína Žiak, ktorá pretvára studenú oceľ na jemnú krásu v podobe šperkov, zachytávajúc krehkú krásu tradičných motívov v modernom štýle;
- Peter Raček, tvorca prírodných voňavých sviečok z včelieho vosku, ktoré ručne odlieva do foriem z taveného vosku alebo jemne tvaruje z včelích plátov.
V kategórii poľnohospodárske a potravinárske produkty získali ocenenie:
- Dana Oravcová, ktorá starostlivo zbierajú plody a rastlinky vypestované s láskou premieňajúc ich na ovocné a bylinkové sirupy i sušené bylinkové zmesi;
- Peter Raček, ktorý z lásky k včelám vyrába v rodinnom včelárstve Med z Horehronia, ako aj obnôžkový peľ vo forme farebných granúl.
Noví držitelia sa tak môžu oficiálne prezentovať pod touto prestížnou značkou v podobe loga, ktorým je zvonček symbolizujúci tradíciami živé Horehronie. Členská základňa regionálnej značky ako aj samotný región sa aktuálne môže pochváliť už 54 držiteľmi regionálnej značky, zoznam ktorých nájdete TU